tisdag 23 juli 2013

Välmående hår!

Kanske inte hör till träning men dock till välmående! Mitt hår, var så trött på det för ett tag sedan, TORRT, "frasigt"och livlöst och med en torr hårbotten som trots olika behandlingar aldrig blev bättre... Ville klippa av mig en rejäl bit!

Prövade först "balsammetoden" och märkte då hur bra det funkade med sulfatfritt för min hårbotten! Sulfater är det som gör att schampot löddrar och detta finns inte i balsam... Metoden var inget för mig just då för man fick tvätta håret varje dag och det var denna cirkel som jag ville komma ur. Men bestämde mig för att leta efter ett sulfatfritt schampo, detta fanns i lilla Sunne hos den ekologiska frisören, Keune heter det och kostar 199:-. I love it! Det löddrar alltså inte men jag har lärt mig tvätta ändå och håret blir så rent så :) Har märkt stor skillnad på kvalitén nu och vill förmedla detta vidare då jag tror att många kan ha samma problem som jag!
 
 
- Tvättar håret med Keune schampo var 3:e-4:e dag (!), mkt balsam i och sen sköljer jag håret i iskallt vatten det sista jag gör för maximal glans.
- Låter håret självtorka istället för hårfön
- Kammar inte när det är blött
- Har i Elvitals hårolja eller lite kallpressad kokosolja i topparna
- Använder inte plattång förutom kanske i luggen någongång
- Sover med håret i en "kringla" uppe på huvudet och vaknar med självfall (se bilden)
- Använder kakao som torrschampo mellan tvättarna, funkar jättebra :) Ta potatismjöl om du är blond!
 
That´s it! Hoppas det kan hjälpa någon annan! För egen del så vill jag numera INTE klippa mig utan bara spara längre då jag är jättekompis med håret nuförtiden!

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt! Trodde aldrig att jag skulle klara mig med bara två tvättar i veckan :)

    SvaraRadera